10.3.08

Verkenning simulatiesoftware

Om enkele van mijn systemen (algemene 'spelregels' die een stad kunnen reguleren, zonder verdere ingrepen van bovenaf), die ik nog aan het formuleren ben, te kunnen testen zou een computersimulatie heel handig kunnen zijn.

Simulaties vanuit bestaande programmas kunnen handig zijn, maar er is op dit vlak gewoon weinig beschikbaar en hetgeen beschikbaar is is vaak heel specifiek.
Ook spellen zoals Sim City kunnen handig zijn, omdat zij ook worden gegenereerd aan de hand van enkele basisregels plus de input van gebruikers (zij het dat deze nog steeds het spel spelen als planner van bovenaf). Het nadeel hier is dan weer dat men met die regels wil uitmonden in een soort imitatie van echte steden. En de interne structuren van deze programmas zijn natuurlijk ook niet toegankelijk.

Een volgende mogelijkheid is zelf een eenvoudige simulatie maken. Deze kan zich dan concentreren op een deelaspect en aantonen dat bepaalde principes werken. Simuleren vanuit excell lijkt na enkele korte tests niet haalbaar. Excell kan bijvoorbeeld niet om met onbekenden die naar zichzelf verwijzen (een oneidige lus dus).

Een stapje verder is dan werken met een programeertaal, zoals Java. Een voorbeeld van een dergelijke simulatie is John Conway's Game of Life: De pricipes van dit 'spel' zijn trouwens erg toepasselijk op mijn onderzoek.
Voor meer informatie: Wikipedia: Conways game of life
En om het zelf te spelen.

Er bestaat nu ook een programma Processing dat een vereenvoudigde interface biedt, gebaseerd op Java. Dit laat toe gelijkaardige simulaties te maken. Klik hier voor een voorbeeld van een relatief(!) eenvoudige toepassing die interactieve actie toelaat en hierop voortgenereert.

No comments: