16.3.08

Agent Based Modelling

Voorbeeld van een simulatie in Mason
Na nog wat zoeken ben ik op het concept "Agent Based Modelling" gestoten. De website swarm.org linkt zo bijvoorbeeld naar een aantal open-source programmas waarmee men dergelijke 'agent based' simulaties kan doen.

Nu stelt zich echter de vraag of computer- simulaties wel een juiste keuze zijn. Deze simulaties vertrekken immers van agents die gedetermineerde beslissingen nemen. Dit leidt dus ook automatisch tot een op voorhand gedetermineerd eindresultaat. Als men een situatie 10 keer door een computer laat simuleren gaat die 10 keer hetzelfde resultaat leveren.

Dit gaat echter in tegen het idee van mijn ontwerp waarbij de mens en zijn creatieve input centraal staan. Het is mijn bedoeling een soort van 'framework' te creëren, dat dan door de gebruikers zelf wordt opgevuld. Het grote potentieel van dergelijk systeem zit hem volgens mij juist in het feit dat een mens locaal kan afwijken van de standaardaanpak; dat een mens creatief met zijn omstandigheden kan omspringen.

Voorbeeld van een simulatie in Ascape: Flockers
Het is dus essentieel dat een mens kan vrij beslissen wat hij doet. Het is echter ook belangrijk dat de gebruiker, buiten het feit dat hij locaal ageert, ook een zicht kan hebben op globale processen. Zo kan hij hierop inspelen of anticiperen (zie ook agency).

Stel dat ik deze laatste voorwaarde niet zou opnemen in het syteem. Dan zou het systeem de menselijke mogelijkheid tot inzicht (die een computer of dier veel minder hebben) totaal langs zich neerleggen. Het zou dus ook geen profijt kunnen halen uit deze menselijke intelligentie en de enige synergiën die zouden kunnen ontstaan zouden voortbouwen op mens als locaal agerend wezen, maar niet op onze mogelijkheid tot inzicht.



- Swarms.org: Agent Based Modelling
- Wikipedia: Free Will
- Wikipedia: Agency

No comments: