2.3.08

Collectieve Inteligentie

Parallel met mijn onderzoek/ontwerp rond de 'User Based City' wil ik het fenomeen collectieve intelligetie onderzoeken. Specifieke vragen die ik hierover wil beantwoorden zijn: Wat is collectieve intelligentie? Hoe komt dit voor bij mensen en meer specifiek in steden(bouw)? Kan dit gemanipuleerd, gestuurd of versterkt worden en hoe?

Wat is collectieve intelligentie? Het begrip collectieve intelligentie kan vrij ruim worden geinterpreteerd. In eerste instantie wil ik dus de verschilende soorten onderscheiden, bekijken waar ze zoal in verschillen en wat belangrijke factoren erin zijn om zo tot een beter begrip ervan te komen. Vervolgens wil ik me concentreren op de soort(en) die vanuit mijn ontwerp het interessantste lijken.

Een volgende vraag is hoe deze collectieve intelligentie nu reeds voorkomt bij mensen en wat belangrijke, bepalende factoren hierin zijn. Ook wil ik nagaan hoe die collectieve intelligentie een impact heeft op de organisatie van onze samenleving en op de stedenbouw (niet noodzakelijk de geplande stedenbouw maar misschien eerder de Middeleeuwse steden of moderne sloppenwijken).

Een laatste vraag is hoe het mogelijk is deze intelligentie te beïnvloeden. Hoe kan men deze sturen en versterken? Dit kan rechtstreeks toegepast zijn op mijn ontwerpvraag, maar kan ook abstracter blijven of op andere vlakken zijn (bv: Heeft de bedrijfsstructuur een invloed op de collectieve intelligentie van het geheel?).

- Wikipedia: Collective Intelligence
- MIT Handbook of Collective Intelligence
- “Swarms, Phase Transitions and Collecive Intelligece” door Mark M. Millonas

No comments: